yobguiden: hur fungerar era rutiner?

Rutin är ryggraden i ett företag, nödvändig för att verksamheten ska upprätthållas. Att introducera nya rutiner, ändra rutinerna eller få in ett störande moment bland rutinerna är därför något många helst undviker. För personalen uppfattas sådana förändringar ofta som irriterande och för chefen är det tidskrävande. 

Precis som rutinen kan upprätthålla en verksamhet så kan den också stjälpa den. För i ordet rutin ryms för det mesta inte särskilt mycket flexibilitet. Detta blir problematiskt för det finns lägen när organisationen behöver vara flexibel för yttre faktorer.

Låt oss räkna upp ett fåtal yttre faktorer som eventuellt tvingar er justera rutinerna: 

  • Plötslig rusch eller ökad arbetsbörda
  • Försenade leveranser/kunder
  • Personalfrånvar
  • Väder
  • Förseningar i trafiken

Många av dessa ”problem” kan lösas snabbare och bättre om man hade en extra hjälpande hand. Detta har vi på yobeeda insett och därför möjliggjort genom en plattform där företag 164H.jpgsnabbt kan ta in någon som kan hjälpa täcka upp och hjälpa till. Men allt för ofta stöter vi på inställningen ”Vi kan inte ta in någon ny på kort varsel för de kan inte våra rutiner”.

Det är visserligen antagligen sant, en ny person kan inte era rutiner och rutiner är ju som vi påpekat viktiga för verksamheten = jobbigt! Men det kanske är dags att börja ifrågasätta hur viktiga kontra hur invecklade rutinerna är? För många företag skulle tjäna, såväl ekonomiskt som hälsomässigt, på att ta in lite mer personal vid behov

Genom att skapa rutiner eller anpassa dem för sådana tillfällen – när ni på kort varsel behöver ta in en helt ny person utvecklar ni företaget utan att spendera en krona. Ni är beredda på det ni inte trodde ni kunde förbereda er inför.

ROI = 100%.

Här är några exempel på hur en extra person, som inte kan era rutiner, ändå kan hjälpa ert företag:

Att ta in någon som kan hjälpa till kan innebära att Lisa inte behöver jobba över i två timmar extra – då blir Lisa glad, hennes sambo blir glad och hon kommer utvilad till jobbet dagen därpå. Skönt!

Att ta in någon som kan hjälpa till kan innebära att du lösgör tid för viktigare saker, som att utveckla företagets närvaro i digitala kanaler, lägga nya beställningar, se över hemsidan etc. Företaget kan utvecklas, skönt!

Att ta in någon ökar er försäljning. Som butik är det viktigt att aldrig ha tomma hyllor, om ni har planerat dagens bemanning utifrån en leversans som dyker upp flera timmar för sent så kan ni vara 1 eller flera personer för lite för att få upp varorna snabbt nog. Att då ta in en extra person som kan hjälpa till att fylla hyllorna räddar dagens försäljning – skönt!

maddesignatur
Madeleine Westerlund
Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s